Heerlijk relaxen op Don Khon (Si Phan Don)

Vanuit Kratie in Cambodia nemen we de bus naar de 4000 Islands in Laos. De begeleider op de bus probeert de toeristen die nog geen visum voor Laos hebben, te overtuigen om het visum voor hen te regelen. Maar het wordt al snel duidelijk dat hij 5 tot 10$ extra vraagt. Dit zorgt voor nogal wat onenigheid op de bus! Gelukkig hoeven wij ons niet te mengen want we hebben ons visum reeds aangevraagd in Phnom Penh omdat wij niet zeker waren of we het visum konden verkrijgen aan de grensovergang zelf. Dat bleek absoluut geen probleem, waardoor wij elk 11$ teveel hebben betaald. Goed om weten is ook dat je bij het verlaten van Cambodia een ‘exit-fee’ van 2$ en bij het binnengaan van Laos een ‘entrance-fee’ van nog eens 2$ moet betalen. Dit is helemaal niet officieel maar als je niet betaalt weigeren ze de noodzakelijke stempels in je paspoort te zetten! Wij slagen erin de exit-fee voor Cambodia te omzeilen door koppig te weigeren deze te betalen, maar de Laotiaanse mannen blijken onwrikbaar!

Over de grens gaan we verder met een smalle boot naar de 4000 Islands (Si Phan Don). Dit is een enorme groep eilanden, waarvan de grotere bewoond zijn en waarvan er 3 zeer toegankelijk zijn voor toeristen. De meeste toeristen kiezen voor Don Det, waar zich de meeste guesthouses en partytenten bevinden. Wij varen nog even verder naar het eiland Don Khon, verbonden met Don Det via een oude Franse brug, waar veel minder guesthouses te vinden zijn maar meer rust :-)

We nemen een bungalowke aan de riverside, zeer idyllisch met bijhorend de niet te ontbreken hangmat! We verblijven hier 2 volledige dagen en genieten van de rust! We verkennen zowel Don Khon als Don Det met de fiets, zien een prachtige waterval, petanquen met een local, drinken de heerlijkste fruitshakes die er te vinden zijn en genieten 3 keer per dag van zeer lekker eten! Deze keuken ligt ons meer dan die van Cambodia, ook al moet je vaak een uur op je eten wachten, maar dan ben je tenminste zeker dat het vers is ;-)

We spreken vaak af met de medereizigers van de bus om ’s avonds iets te eten. Enkele Polen, 2 Hollandse meisjes en 3 Oostenrijkers. De laatste zijn ook een jaar onderweg met als centraal thema hun ‘Lederhosen’. Hilarisch zicht! http://www.lederhosening.com/ We trekken vaak op met Helmut, één van hen, die Tim nog wat tips weet mee te geven voor het nemen van foto’s. Hijzelf is een behoorlijke addict!

Tijdens onze verkenning van het toeristische Don Det zien we plots dat een lokaal bootje het lichaam van een meisje uit het water haalt. We horen achteraf dat ze de vorige avond het water was ingegaan nadat ze al behoorlijk wat had gedronken, terwijl ze niet kan zwemmen! De stroming heeft haar meegesleurd en ze heeft zich niet kunnen redden. Ze laten het lichaam wel minimum 3 uur in de vlakke zon liggen. Niet te geloven! Het laat ons toch een diepe indruk na, temeer omdat zij samen met ons op de bus vanuit Cambodia zat…

Via ons verblijf boeken we een ‘fishing-BBQ-tubing’ excursie. Van fishing was al geen sprake want onze gids had de vislijnen niet mee! Dan maar wat free Lao beer en tubing in de Mekong. Lekker relax!

Ondertussen maakt de gids 2 viskes klaar op de bbq (die meegenomen waren ‘in case we didn’t catch any fish’, yeah right!? Leek ons eerder de bedoeling!). Maar ze smaakten en we genoten van een zalige zonsondergang! Geen betere plek om Valentijn door te brengen :-)

Geplaatst door TimLinde 17:07 Gearchiveerd in Laos Reacties (1)

Brommeren en dolfijnen in Kratie

Met de bus van Phnom Penh naar Kratie, ongeveer 9u rijden. We logeren er in onze persoonlijke ‘penthouse’ in de Silver Dolphin Guesthouse voor maar 4$! Daarmee bedoelen we dat we de enige kamer hebben op het bovenste verdiep met aansluitend dakterras (waar de bouwwerken nog aan de gang zijn) en 2 aparte badkamers mét warm water!

We huren een brommer en steken de Mekong rivier over met een ferry. Aan deze zijde van de rivier is het supertof om met de brommer te rijden. Off road wegskes met vaak bouwvallige brugjes leiden ons doorheen het plattelandsleven, langs kleine dorpjes waar de kindjes weer alllemaal ‘helloooo’ roepen en waar we geen andere toeristen tegenkomen. We zien de waterbuffels baden in de rivier, tussen de vele kleine eilandjes, en van op het moment dat we de brommer afspringen, worden we achtervolgd door een bende lokale kindjes.

Het wordt nog een serieuse zoektocht naar de overzet! We vragen wat rond, maar niemand spreekt Engels dus we proberen het met handen en voeten uit te leggen en na enkele keren verkeerd gestuurd te zijn, vinden we toch de juiste ferry! Nog niet zo simpel om de brommer over de smalle oprijbrugjes te manoeuvreren, maar Tim doet het goed!

Terug aan de overzijde stoppen we in Kampi waar we via een georganiseerd boottochtje de Irrawaddy dolfijnen proberen te spotten. En we zien ze! Al is het niet van heel dichtbij ;-) Een supertof dagje dat eindigt met een mooie zonsondergang aan de Mekong!

Geplaatst door TimLinde 15:58 Gearchiveerd in Cambodja Reacties (0)

Harde waarheden in Phnom Penh

Vanuit de rust van de bergen hebben we niet zoveel zin om de drukte van de hoofdstad in te trekken. Maar Phnom Penh ligt op de route en we willen toch wel graag wat meer te weten komen over de gruweldaden die in Cambodia hebben plaatsgevonden. Op weg naar Phnom Penh zien we eindelijk de fantastisch mooie groene rijstvelden waar we al zolang naar op zoek waren. Daarvoor zijn we hier eigenlijk in het verkeerde seizoen. De meeste rijstvelden zijn erg droog en dor en we kunnen ons alleen maar inbeelden hoe prachtig het hier moet zijn als alles in het groen staat…

We hadden reeds een guesthouse geboekt via agoda.com. Op die website konden we een mooi ogende kamer van 20$ voor 8$ per nacht boeken. Blijkt uiteindelijk dat dit helemaal geen discount is maar gewoon de prijs van de kamer en bovendien krijgen we een kamer die veel ouder, vuiler en muffer is dan de kamer op de foto! Op die website zien ze ons niet meer terug!
In de stad zijn er enkele wijnbartjes waar we een Chardonnay vinden voor 9$ die we laten fris zetten zodat we die later op de avond kunnen oppikken en opdrinken langs de Tonlé Sap rivier met een chipke en een nootje :-)

Een Cambodiaans gebakje :-)

De volgende dag bezoeken we het Tuol Sleng museum, een reeks gebouwen waar vroeger een school was, maar die door de Khmer Rouge werd omgebouwd tot een gevangenis voor alle zogezegde opstandelingen. Aangrijpend wat we daar aanschouwen. Er zijn massa’s foto’s te zien van de vele gevangenen die een bordje voorhouden met naam en nummer; foto’s die de Khmer Rouge zelf heeft genomen. De gruwelijkste beelden zijn wel degene van de folteringen die er hebben plaatsgevonden. Om de zoveel tijd werden gevangenen weggeroepen om nooit meer terug te keren, omdat ze ofwel tegen het Khmer Rouge regime zijn, ofwel voor de vorige regering werkten, ofwel geleerd zijn, ofwel gewoon tot de familie behoren van een ‘opstandeling’. Enkel indien je zeer bedreven was in een bepaalde kunst zoals schilderen, kon je het redden. Het doel van de Khmer Rouge was om te komen tot een zelfvoorzienende gemeenschap waarin iedereen gelijk is. Een beetje ironisch als je weet dat ze iedereen zware arbeid lieten verrichten op het platteland, waarna de opbrengst naar China werd vervoerd als vergoeding voor de vele wapens die ze van hen kregen. Bovendien was van gelijkheid absoluut geen sprake. We bezochten ook The Killing Fields, een 15-tal km buiten Phnom Penh. Hier werden de gevangenen geblinddoekt met trucks heengebracht waarna ze één na één werden neergeknuppeld voor ze in een massagraf terechtkwamen, dood of niet dood. Tegen de geur van rottend vlees werd DTT over de lichamen gestrooid. Nu nog steeds brengt de regen kledingstukken van de slachtoffers naar het oppervlak. Ter herdenking van de vele slachtoffers is er een grote stuppa gebouwd waarin de gevonden beenderen en schedels opgebaard liggen. Zeer interessant om te bezoeken omdat je via de audio tour vele getuigenissen kan horen. Dit alles laat ons zeker een diepe indruk na…

Omdat we in Phnom Penh ons visum voor Laos in orde laten brengen moeten we nog een dagje extra blijven dat we opvullen met een fietstochtje door de stad en daarbuiten. Ongelooflijk hoe snel je terug op aarden wegjes terechtkomt als je nog maar net het stad uit bent met opnieuw hutjes in plaats van stenen huizen. Wat later vinden we een fles pastis voor slechts 4,5$ waar we met volle teugen van genieten aan de oevers van de Tonlé Sap rivier. Een gezellig namiddagje en goede afsluiter van ons bezoek aan Phnom Penh!

Geplaatst door TimLinde 19:28 Gearchiveerd in Cambodja Reacties (0)

De bergen in...

Vanuit Battambang nemen we de bus richting Pursat, een stadje ten noorden van de Cardamom mountains, ons nieuwe doel! De enige weg die de bergen in leidt is een niet-geasfalteerde zogenaamde dirt road waar geen bussen rijden. Op de markt van Pursat gaan we op zoek naar een pickup truck die ons naar ons doel kan brengen. We kiezen voor de truck met de minste bagage, maar blijkbaar waren ze nog lang niet klaar met inladen! Zo vertrokken we met ongeveer 17 man plus een hond met 3 puppies op de truck.

Geen van onze lokale medereizigers spreekt een woord Engels en dus beperkt de communicatie zich opnieuw tot lachen en gebaren. Dit levert hilarische momenten op! Na meer dan 4u op de truck krijgen we een mooi bruinrood kleurke van al het opwaaiend stof. Een absolute must van een transportmiddel :-)

In het kleine dorpje Pramoy logeren we in één van de drie gevestigde guesthouses. We luisteren hier naar de krekels en gecko’s in plaats van het voorbijrazend verkeer. Tijdens ons verblijf hier komen we geen andere toeristen tegen. Zalig!
In dit dorp valt dan ook bitter weinig te beleven. Met voorbedachte rade beslissen we te gaan kijken naar een aantal locals die petanque spelen. Al snel mogen we bij hen aan tafel schuiven waar rijkelijk bier vloeit! Een enkeling onder hen spreekt een beetje Engels en zo leren we enkele woordjes Cambodiaans: schol = le kao, happy = sabai, welcome in Cambodia = Swacom Cambodia, chicken = moan. Eén van de mannen belt een paar keer naar z’n zoon die Engels studeert in Phnom Penh en geeft Tim telkens door zodat zij een babbelke kunnen doen! Het bier staat warm en daarom doen ze er maar wat ijsblokjes bij. Zo moeten we minder snel drinken dus voor een keer vinden we dat niet zo erg ;-) Hopla, het volgende rondje van 24 blikjes is natuurlijk van ons. Uiteindelijk spelen we nog een paar spellekes petanque mee (ze zijn onverslaanbaar) en worden we uitgenodigd om met hen te dineren in een plaatselijke kantine. Helaas, van deze memorabele namiddag hebben we geen foto’s!
Onze poging om vanuit Pramoy de jungle in te trekken loopt in het honderd als onze plaatselijke gids niet opdaagt op afspraak. Ook onze poging om zuidelijker de bergen in te gaan draait uit op niets. Ze vragen ons 100 USD om er te geraken terwijl dezelfde afstand in noordelijke richting maar 10 USD is. Wie kan uit aan de Cambodiaanse logica! Veel onderhandeling zit er niet in dus besluiten we maar om op onze stappen te keren en via Pursat en Phnom Penh in ons uiteindelijk doel Chi Phat te geraken. Dit is een hele afstand dus maken we een tussenstop in het dorpje Sre Ambel. Dit dorpje staat aangeduid op de kaart van de Lonely Planet, dus vermoeden we dat daar wel wat accommodatie te vinden is. Hum… de bus dropt ons midden op de weg in het donker waar we enkel wat eetstallekes spotten maar voor de rest is er niets te zien! Gelukkig kunnen we een man met brommer overtuigen om ons te vervoeren naar de dichtstbijzijnde guesthouse. Met 3 man, 2 grote en 1 kleine rugzak de brommer op! We komen terecht in een superafgelegen primitief “guesthouse” maar we zijn allang blij dat we een slaapplaats hebben. Hier gebruiken we voor het eerst ons eigen muskietennet. De volgende ochtend, na een lekker noodle soepke, regelen we opnieuw een brommertaxi die ons naar Chi Phat brengt. We made it!

Chi Phat is een klein dorpje afgestemd op ecotoerisme in de jungle. We verblijven in een zogenaamde homestay in een kamer bij de lokale mensen thuis. Van het familieleven zien we helaas niet veel want de vrouw des huizes was net bevallen en bevond zich met haar 2 kinderen in de dichtstbijgelegen stad. Ongelooflijk hoeveel ruimte van het huis zij afstaan aan hun gasten. Het gezin zelf bewoont slechts een derde van het huis, terwijl 2 grote gastenkamers de overige ruimte inpalmen.

We twijfelen lang maar uiteindelijk beslissen we geen georganiseerde trek te doen in de jungle. Zo’n trek bestaat slechts uit een viertal uren activiteit en daarom vinden we het zijn geld niet echt waard. In plek daarvan huren we een mountainbike en doen we een toer in de jungle met de gps als gids. Dit was supertof! Eindelijk nog eens actie :-) We horen wel veel dieren maar zien ze niet... Wij doen de toer die de organisatie spreidt over 2 dagen op een halve dag. Blij met onze beslissing dus! Toppie omgeving daar in de Cardamom mountains!

Geplaatst door TimLinde 11:37 Gearchiveerd in Cambodja Reacties (0)

The floating villages en Battambang

Vanuit Siem Reap reizen we met een slowboat naar Battambang over de Tonlé Sap rivier. Dit kan ook sneller met de bus, maar we zijn nieuwsgierig naar de landschappen en het leven langs de rivier. Binnenin de boot zit iedereen per rijtjes van 2 keer 2 ziplaatsen achter mekaar. Er blijken meer passagiers dan er zitplaatsen zijn, dus nemen we een plekske in bovenop het dak van de boot. Daar is het minder benauwend en heb je bovendien een veel beter zicht. Het eerste stuk varen tot aan het Tonlé Sap meer gaat door een soort mangrovelandschap via een vaargeul die maar net breed genoeg is.

Het Tonlé Sap meer is zo groot dat het lijkt alsof we op volle zee zitten. De boot golft soms zodanig op en neer dat we ons gerief goed moeten vasthouden om te beletten dat het in het water belandt. Terug verder op de rivier varen we van de ene floating village naar de andere.

77_IMG_4730.jpg 75_IMG_4739.jpg

We kunnen ons moeilijk inbeelden hoe het leven van de mensen eruit ziet hier op het water. De locals zijn superhandig in het voortbewegen van hun praw en hun zin voor evenwicht is om jaloers op te zijn!

74_IMG_4752.jpg 72_IMG_4788.jpg

Maar hun bewegingsvrijheid lijkt zo beperkt… Vooral voor de vele kindjes die we er zien is de speeloppervlakte zo klein. Ze hebben natuurlijk wel altijd een privézwembad in de buurt ;-) Alle kindjes zwaaien ethousiast als ze onze boot zien passeren en roepen luid ‘helloooo’. De laatste uren van de boottocht breekt dan toch de zon door en wordt het bakken en braden.

Uiteindelijk komen we na meer dan 8u op de boot aan in Battambang. Na de drukte van Siem Reap is de rust van Battambang voor ons een verademing. Op de oude markt bevinden zich enkele foodstalls met heerlijke gegrilde ribbekes, spek en kippetjes.
De volgende dag regelen we een túktúk chauffeur (Mr. Kim) die ons de ganse dag zal rondrijden. We krijgen eerst een rondleiding door de stad met bijhorende geschiedenis en al snel horen we de trieste verhalen van het Khmer Rouge regime. Mr. Kim zelf was toen nog een kind en heeft 12 jaar in een kamp in Thailand doorgebracht voor hij naar zijn stad terugkeerde. In Battambang is een kunstwerk tentoongesteld dat gemaakt is uit de metalen verbrandingsresten van alle verzamelde wapens na het verwoestende regime.

We worden er toch even stil van… moeilijk te vatten dat dit zo’n recente geschiedenis is. Iedere dag komen we wel een slachtoffer tegen van de mijnen neergelegd door de Khmer Rouge en die nog steeds op vele plaatsen verspreid liggen. Een raar gevoel toch…
Tegen de middag neemt Mr. Kim ons mee naar z’n thuis in een klein dorpje uit buiten Battambang. We begroeten er z’n hele familie en lunchen met hen mee. Het is zeer lekker: rijst, gedroogde visjes, een soepje met paddenstoelen en vis en een mangosalade. Rijst vormt steeds de hoofdmaaltijd, terwijl groentjes, vlees of vis eerder kleinere bijgerechten zijn. Met de familie van Mr. Kim komen we niet veel verder dan wat glimlachen en gebarentaal aangezien geen van hen een woord Engels spreekt, maar dit heeft z’n charmes! Het huis heeft Mr. Kim zelf volledig gebouwd. Knap, wij kunnen er best van meespreken ;-)

Na de lunch relaxen we wat in de hammock en trekken verder door het platteland. Mr. Kim toont ons nog enkele typische vruchten, stopt bij een champignonkwekerij waar we een kijkje mogen nemen en brengt ons naar een foodstalleke waar ze gegrilde rat serveren. Het idee lijkt vies maar het is best wel lekker! De staart en kop laten we toch liever aan ons voorbij gaan ;-)

Mr. Kim brengt ons naar een heuvel van waar we een mooi uitzicht hebben op de omgeving. In deze heuvel bevindt zich een grot waar iedere dag klokslag 18u massa’s vleermuizen naar buiten vliegen. We horen ze al voor ze verschijnen en plots zijn ze daar met miljoenen! Gedurenden zeker 10 minuten blijft de stroom van vleermuizen onafgebroken naar buiten komen. Zij vliegen vele kilometers naar het Tonlé Sap meer om zich te voeden met insecten. Uniek om te zien!

We hebben voorgenomen om in ieder land een cooking class te volgen (zodat we eens terug thuis – in een verre toekomst welliswaar - jullie kunnen laten mee genieten van de typische gerechtjes).

We zijn de enige die geboekt hebben en krijgen dus een privé-les in het maken van fried spring rolls, lok lak en fish amok. Onze leraar-kok is wel een beetje nors en zet ons vrij commanderend aan het werk! Best grappig! Lekker lekker wat we klaarmaken :-)

Tot de volgende!!

Geplaatst door TimLinde 20:15 Gearchiveerd in Cambodja Reacties (1)

(Berichten 31 - 35 uit 42) « Pagina .. 2 3 4 5 6 [7] 8 9 »